TOPPBETYG!

Jisses vilken kväll vi hade igår.
Familjemiddag. Vi hade löjligt kul. Var längesen jag skrattade så mycket.. Men vid 22 gick vi alla och la oss. Vi var helt dödströtta efter den goda maten och för att inte tala om den farligt goda drycken så vi gick och la oss allihop.
Vi som egentligen inte har särskilt långt hem sov över. Riktigt mysigt!
Förrätt - Lax- och räksymfoni
5/5 toasts!
Vitt vin som gifte sig med förrätten.
Passar utmärkt till lax och skaldjur.
Huvudrätt - Fläskfilé i ugn med färska örter, blomkålsmos, färsk sparris & den helt fantastiska rödvinssåsen"Renoir" som ni bara MÅSTE MÅSTE MÅSTE testa.
5/5 toasts!
Till huvudrätten serverade vi Corvina Veronese som fick toppbetyg av oss alla. Och då ska det tilläggas att vi är ganska kräsna just när det kommer till rödvin men detta var riktigt, riktigt gott!
Till efterrätt körde vi en hederlig kladdkaka. Har gjort den flera gånger och den här kladdkakan är utan tvekan den bästa jag har ätit. Receptet har jag lånat från Gourmetmorsan.
5 toasts, igen!
Till efterrätten serverade vi ett dessertvin. Vid efterrätten blev det något suddigt så jag missade helt att ta kort på vinet. Dock var det i princip bara jag & mamma som tyckte att det var gott så det kanske inte gjorde så mycket att jag missade att fota.
Födelsedagsbarnet!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej- hittade hit av en slump, väldigt mysig blogg vill jag säga! =)Jag bor ocksåi Vbg! Vilken middag, måste fråga vart köper man kavring i Vbg? Blogga på =) mvh Lisa

2011-09-04 @ 17:53:42
Postat av: Ida

Lisa: Tack!! Vad kul att du har hittat hit. Middagen var helt fantastisk. Handlade på Hajen igår men dom hade inte kavring så vi köpte rågbröd i stället vilket funkade utmärkt!

Ha det fint, kram!

2011-09-04 @ 18:07:39
URL: http://idabengtsson.se
Postat av: Emma

Gud vad gott det ser ut, hur gjorde du köttet och purén? Funderar på att överraska mannen nästa helg=)

2011-09-04 @ 18:31:06
Postat av: Ida

Emma: Det var sååå gott så det tycker jag absolut att du ska göra.

Jag stekte fläskfilen hel i salt och peppar så att den blev brynt. Sen gned jag in lite färsk timjan på den och la den i en form. Sen in i ugnen på ca 200grader tills att den är genomstekt. Sen skar jag den i skivor, pressade över lime(ju mer desto godare) och la på ännu mera färsk timjan.

Blomkålsmoset gjorde jag så här: Jag kokade fryst blomkål tills att den var mjuk. Sen mixade jag den och hällde i lite grädde, en klick smör, salt och peppar. SUPERGOTT! Lycka till!

2011-09-04 @ 18:37:42
URL: http://idabengtsson.se
Postat av: Lisa

tack- var själv på coop för ett tag sedan o letade efter kavring, därav min fråga men fick stå över min räktårta då för det fanns inget, men ska köra på rågbröd istället då =) tack för receptet till Emma också- här ska lagas mat =)

2011-09-04 @ 18:48:42
Postat av: Kristin

Hej Ida! Jag tycker din blogg är jättemysig och kikar in titt som tätt. Låter supergott allting, tänker göra varmrätten (och ev förrätten) ihelgen när vi ska bjuda min familj på mat! Såg receptet ovan så jag behöver inte fråga :-)

2011-09-06 @ 12:05:50
URL: http://kristiing.blogg.se/
Postat av: Ida

Kristin: Åh tack ska du ha!:) Lycka till med middagen. Det var enkelt och supergott så det kommer att gå som en dans!

Kram

2011-09-06 @ 13:52:24
URL: http://idabengtsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0